ماساژ سوئدی چیست و چه فوایدی دارد؟

ماساژ سوئدی چیست و چه فوایدی دارد؟

ماساژ سوئدی، یکی از محبوب ترین انواع ماساژ است که برای ایجاد آرامش در بدن بسیار موثر است. ماساژ یکی از بهترین روش های تسکین و بهبود روح و جسم است. در این سبک ماساژ، ماهیچه ها در جهت بازگشت خون به قلب، مالش داده می شوند. بسیاری از مردم به دلیل افزایش سطح اکسیژن در خون، بهبود جریان و انعطاف پذیری، کاهش سموم ماهیچه ها و بدن، طرفدار ماساژ سوئدی هستند. استفاده از ماساژ از زمان خلقت انسان وجود داشته است؛ به طوری که در شرایط مختلف هنگامی که در قسمتی از عضو بدن درد احساس شود با مالش دادن آن سعی در رفع درد داریم. ماساژ در شکل ها و انواع مختلفی انجام می گیرد که هر کدام فواید خاص خود را دارند. ما در مقالات گذشته به تفصیل انواع ماساژ نظیر ماساژ آروماتراپی، ماساژ تایلندی و ماساژ رفلکسولوژی را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله می خواهیم ماساژ سوئدی، فواید و هر آنچه به این سبک ماساژ مربوط می شود را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با آکادمی عالی عریس همراه باشید.

ماساژ سوئدی چیست؟

ماساژ سوئدی چیست؟

ماساژ سوئدی بر اساس آناتومی و فیزیولوژی توسط یک فیزیولوژیست سوئدی، به نام هنریک لینگ بین سال های 1776 – 1839 با عنوان ” پزشکی ژیمناستیک” ابداع شد. در واقع این نوع ماساژ شامل حرکاتی بود که توسط درمانگر انجام میشد و در دانشگاه استکهلم با نام پزشکی ژیمناستیک به ثبت رسید.

ماساژ سوئدی را می توان یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین سبک های ماساژ غربی به شمار آورد. این نوع ماساژ پایه ماساژ آروماتراپی، ماساژ ورزشی و ماساژ بافت و … است.

این نوع ماساژ برخلاف سایر ماساژهای (آسیایی) که بر روی کانال های انرژی بدن تمرکز دارند، در این سبک، ارائه دهنده خدمات ماساژ بر روی آزاد کردن عضلات تنگ، تخلیۀ سیستم گردش خون، تحریک گردش خون، از بین بردن درد و بازگردانیدن محدودۀ حرکات تمرکز دارد.

معرفی ماساژ سوئدی

معرفی ماساژ سوئدی

ماساژ سبک سوئدی به ماساژ آرامش بخش نیز معروف است، به صورتی که با از بین بردن تنش های عصبی و اسپاسم های عضلانی به تسکین بدن کمک می کند. با هدایت خون به سمت قلب، سموم و اسید لاکتیک موجود در بدن با استفاده از پرورش اندام ها و عضلات، دفع می شود. از این نوع ماساژ برای درمان بیماری های عصبی و تسکین روحیه بسیار استفاده می شود. با توجه به تحقیقات انجام شده، ماساژ سوئدی بر روی گرفتگی، درد و سفتی عضلات و بهبود سیستم بدن و تسکین بیماری ها تاثیر فوق العاده ای دارد.

فواید ماساژ سوئدی

فواید ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی شامل فواید مختلفی است که تکنیک های مختلف آن برای بهبود گردش خون ایجاد شده است. آرامش، ریلکسیشن، تسکین عضلات از جمله مهمترین مزایای این سبک ماساژ است. در این روش از حرکات نرم برای قسمت های ظریف بدن و حرکات قوی برای قسمت های بزرگ و حجیم نظیر عضلات، کمر، استفاده می شود. از جمله فواید سبک ماساژ آرامش بخش سوئدی می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

افزایش گردش خون

افزایش گردش خون

انجام ماساژ با تشدید گردش خون، فشار وارد شده بر عروق را کاهش داده و گردش ضعیف خون را افزایش می دهد. سبک سوئدی ماساژ با تقویت قلب از طریق کاهش تعداد ضربان قلب، باعث بهبود فشار خون بالا می شود. با انجام ماساژ سموم و ضایعات متابولیک بدن زدوده شده و برخی تکنیک های این ماساژ دفع سموم و پسماند های بدنی را افزایش می دهد.

ریکلسیشن

ریکلسیشن

آرامش چیزی است که کلیه انسان ها در زندگی به دنبال آن هستند. پس از یک هفته طولانی و پرتنش همه ی مردم به دنبال راهی برای خلاص شدن از تنش های عصبی و رسیدن به آرامش هستند. ماساژ سوئدی یکی از بهترین روش های رسیدن به آرامش عمومی است. جلسات این نوع ماساژ بین 30 الی 60 دقیقه طول می کشد و در آن ماهیچه های اصلی بدن هدف قرار داده می شود. به صورت کلی ماساژ سوئدی را روی یک تخت در محیط آرام انجام می دهند. ارائه دهنده خدمات ماساژ با انجام انواع تکنیک های سبک سوئدی موجب ایجاد آرامش در شخص ماساژ گیرنده می شود.

کاهش افسردگی و استرس

کاهش افسردگی و استرس

استرس و افسردگی یکی از معضلات بزرگ بسیاری از افراد است که در برخی موارد تبدیل به بیماری نیز می شود. با استفاده از یک جلسه یک ساعته ماساژ سوئدی می توان انسولین، کلسترول بدن و استرس را کاهش داد. این نوع ماساژ با بهبود گردش خون و کاهش فشار خون عملکرد بدن را بهبود می بخشد. زمانی که ماهیچه ها به آرامی کشیده و مالش داده می شوند، عملکرد سیستم لنفاوی با خروج اسید لاکتیک موجود در ماهیچه ها تسکین می یابد. با انجام ماساژ می توان فشار خون بالا را کاهش داد و از ابتلا به بیماری هایی نظیر استرس، افسردگی، احساسات خصمانه، اضطراب و … را کاهش داد. برخی مواقع استرس و افسردگی منجر به درد جسمی مانند درد عضلات می شوند که می توان با ماساژ آن را درمان کرد. با استفاده از روش های ویژه، ارائه دهنده خدمات ماساژ میتواند تنش را از عضلات برداشته و انعطاف پذیری آن ها را افزایش دهد.

تسکین درد

تسکین درد

ماساژ سوئدی همانند انواع دیگر ماساژ به تسکین، بهبود درد های عضلانی و آسیب های ناشی از موارد مختلف و درد های مزمن مورد استفاده قرار می گیرد. از این سبک ماساژ برای تسکین درد های ناشی از آرتروز، فعالیت های ورزشی و دردهای مزمن استفاده می شود. تکنیک های مورد استفاده در این روش باعث افزایش گردش خون  و کاهش درد می شود.

انواع تکنیک‌ های ماساژ سوئدی

انواع تکنیک‌ های ماساژ سوئدی

  • افلوراژ (Effleurage): این روش از حرکات آرام با کف دست به صورت سرخوردن بر روی بدن، از قسمت گردن تا انتهای شانه یا ستون فقرات و انتهای نوک انگشتان دست می باشد. این تکنیک به بهبود عملکرد لنفاوی و گردش خون کمک می کند.

  • فشار (Petrissage): اعمال فشار یکی از بهترین تکنیک های ماساژ سوئدی است که به دفع سموم از ماهیچه ها و عصب ها کمک شایانی می کند.

  • اصطحکاک (Friction): در نزدیکی مفاصل، ستون فقرات و مناطق استخوانی از حرکات عرضی و دایره ای، جهت افزایش انعطاف پذیری عضلات و مفاصل استفاده می شود و گره های فیبر عضلانی را باز می کند.

  • ضربه (Tapotement): این روش با اعمال حرکات ضربه ای گرفتگی (اسپاسم عضلانی) را کاهش می دهد.

  • لرزش (Vibration): در تکنیک لرزش از حرکات لرزشی سریع استفاده می کنند که به طور معمول بر روی عضلات کمر پیاده می شود و به افزایش گردش خون کمک می کند.

نکات پیش از آغاز ماساژ سوئدی

نکات پیش از آغاز ماساژ سوئدی

  • انجام ماساژ سوئدی در محیطی آرام، گرم و راحت

  • از سطوح ثابت راحت نظیر تخت، میز ماساژ، تشک صاف برای دراز کشیدن افراد استفاده شود.

  • از روغن ماساژ یا روغن بچه برای تازه کار ها استفاده شود.

  • از چندین حوله جهت دراز کشیدن روی آن و پوشاندن بدن استفاده شود.

  • از کوسن ها یا بالش استفاده شود.

  • قسمت های آسیب دیده پوست، جوش دار و مناطق که احتمال انتقال عفونت وجود دارد خودداری کنید.

  • از اعمال فشار بر قسمت های استخوانی خودداری کنید.

  • قسمت های مختلف بدن را با حوله بپوشانید تا گرم نگه داشته شود.

  • برای شروع روغن ماساژ را روی دست هایتان ریخته و یک مرتبه ماساژ را انجام دهید.

  • همیشه یک دست خود را روی شخص ماساژ گیرنده نگه دارید.

نحوه انجام ماساژ سوئدی به چه صورت است؟

نحوه انجام ماساژ سوئدی به چه صورت است؟

انواع ماساژ بین مدت زمان 30 الی 90 دقیقه به طول می انجامد. در ماساژ سوئدی شخص ماساژ گیرنده می بایست برهنه شود و قسمت های خصوصی بدن خود را با استفاده از حوله بپوشاند. نیازی به برهنگی کلیه اعضای بدن نیست، شما بدن خود را بپوشانید، ارائه دهنده خدمات ماساژ براساس تکنیک های مختلف بر قسمت های مورد نیاز تمرکز خواهد کرد. برای دسترسی و نحوه انجام صحیح ماساژ بهتر است بر روی تخت دراز بکشید و از بازگوی هر گونه معذب بودن و یا مورد نگران کننده ای خجالت نکشید.

پیش از انجام ماساژ در جلسات مشاوره درمانگر می بایست از هرگونه آسیب احتمالی در حین ماساژ را به شما اطلاع دهد. و از شرایط انجام ماساژ از شما سوال کند. واردی که باید به او اطلاع دهید، شامل: مناطق درد یا گرفتگی، جراحت یا آسیب دیدگی؛ آلرژی‌ها و شرایطی مانند حاملگی است.

آموزش ماساژ سوئدی

آموزش ماساژ سوئدی

اگر دوست دارید در هنگام ماساژ از موسیقی استفاده شود می توانید از ارائه دهنده خدمات ماساژ درخواست کنید که این شرایط را برای شما مهیا کند. شروع ماساژ با اعمال روغن مخصوص ماساژ مطابق با نوع پوست ماساژ گیرنده انجام می شود. این سبک ماساژ باعث ریلکسیشن و احساس خوشایند آرامش در افراد می شود. بعد از گرم کردن ماهیچه ها، ارائه دهنده خدمات ماساژ تکنیک های ماساژ را عمیق تر انجام می دهد، که از اعمال فشار برای بهبود گردش خون و کاهش تنش در بافت‌های زیرین استفاده می‌کند.

نکته قابل توجه این است که هر آن چیزی که در طول ماساژ باعث ایجاد حس خوشایند و یا بدی در شما می شود را با درمانگر در میان بگذارید. چنان که از تکنیکی لذت می برید و یا در برخی مناطق احساس درد دارید به ارائه دهنده خدمات ماساژ اطلاع دهید. در انتهای ماساژ امکان ایجاد حالت خواب آلودگی در شما وجود دارد که ماساژور شما را مدتی تنها می گذارد، تا دقایقی را در آرامش سپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *