دوره عمومی ارایش و پیرایش دوره عمومی ارایشگری زنانه اکادمی عریس مرکز عریس اموزشگاه عریس

مرکز آموزش عالی علوم و هنرهای آرایشگری ، زیبایی و مراقبتی

بررسی آموزش ماساژ کف پا (رفلکسولوژی)

تاریخ امروز: [wikiwordpress]
آموزش ماساژ کف پا (رفلکسولوژی)

آموزش ماساژ کف پا (رفلکسولوژی)

ماساژ رفلکسولوژی شامل نقاطی از بدن از جمله اندام های بدن در کف، رو، اطراف پاشنه و لاله گوش است. این نوع ماساژ که به بازتاب درمانی نیز معروف است، از جمله معروف ترین انواع ماساژ می باشد که قدمت 4000 ساله دارد. افرادی که به دنبال آرامش، کاهش درد و کاهش استرس هستند می توانند از این نوع ماساژ بهره مند شوند. برطبق نظریه ای که در مورد ماساژ رفلکسولوی مطرح شده، نقاط مشخصی (نواحی بازتابی) بر روی دست و پاها وجود دارد که با اعمال ماساژ به همراه تکنیک های خاص می توان موجب افزایش گردش خون، اکسیژن و نیروی چی بدن شد. به صورت کلی رفلکسولوژی با استفاده از تکنیک های خاص فشاری در مناطق بازتابی، مانعی که برای انرژی بدن وجود دارد را از بین می برد . موجب بهبود و تسکین درد در بدن و رفع گرفتگی در نقاط مختلف بدن می شود. به عنوان مثال زمانی که لب ساحل و یا روی چمن ها راه می روید و این پیاده روی حس خوشایندی در شما ایجاد می کند، به نوعی این یک ماساژ بازتابی محسوب می شود. ما در این مقاله ماساژ رفلکسولوژی، فواید و چگونگی عملکرد آن، را مورد بررسی قرار خواهیم داد برای آشنایی بیشتر با آکادمی عالی عریس همراه باشید.

تاریخچه ماساژ رفلکسولوژی

تاریخچه ماساژ رفلکسولوژی

روایات مختلفی از تاریخچه ماساژ بازتاب شناسی وجود دارد. از نظر دیدگاه اول منشا این نوع ماساژ از طب شرقی است. دیدگاه دوم پیدایش رفلکسولوژی را مصر قبل از میلاد تخمین می زند که از روی یک تصویر نقاشی در آرامگاه پزشکی مصری بنام Ankahar میباشد. روایت سوم نیز سرخ پوستان چروکی را منشا پیدایش این نوع ماساژ می دانند. اگرچه اطلاع از منشا حضور و پیدایش علم بازتاب شناسی شاید برای دوستداران تاریخ جالب به نظر برسد اما در نهایت چیزی که برای همگان مهم است، آشنایی اصولی و علمی با نکات و تکنیک های آن و بهره برداری صحیح از این علم با قدمت چندین هزار ساله است. بر طبق نظریه مخصصان رفلکسولوژی  اعمال فشار بر نقاط بازتابی بدن موجب تعادل سیستم عصبی، بهبود گردش خون، آزاد شدن انرژی بدن، کاهش درد، کاهش استرست و تحریک ترشح اندروفین در بدن می شود.

ماساژ رفلکسولوژی چیست؟

ماساژ رفلکسولوژی چیست؟

اگر با واکنش ضرب زانوی کلاسیک آشنا باشید خواهید دانست که متخصص انجام دهنده به زیر زانوی بیمار ضربه می زند و پای او در هوا بالا قرار داده می شود. انجام این کار بر روی قسمتی از بدن موجب واکنش در قسمت های دیگر بدن می شود. چنانچه ماساژ بازتاب شناسی این واکنش را در کل محدوده بدن اعمال می کند. به صورتی که با اعمال فشار در قسمت هایی مانند پاها و دست ها مشکلات قسمت های دیگر بدن بهبود و تسکین پیدا می کند. ماساژ رفلکسولوژی اصولی همانند طب سوزنی و انواع دیگر ماساژ دارد. سیستم بدن از طریق کانال های انرژی (انرژی چی) برنامه ریزی شده اند. هنگامی که جریان های این کانال مسدود شده باشند، احساس درد و ناخوشایندی در شما به وجود می آید. با اعمال فشار توسط متخصصین بر روی این نقاط، موجب آزادسازی مجدد جریان انرژی در بدن می شود. این نوع ماساژ علاوه بر تسکین درد احساس آرامش و تعادل و تندرستی را در بدن بهبود می بخشد. بازتاب شناسی که دارای قدمت باستانی است با اعمال فشار بر نقاط خاص مانند پا، دست و گوش که شامل نقاط اعصاب محیطی هستند به سیستم عصبی مرکزی شما اتصال پیدا می کند. با ماساژ مناطقی که به سیستم عصبی مرکزی نیرو وارد می کند، درد و استرس از طریق قدرت ساده دست از بین می رود.

آموزش ماساژ رفلکسولوژی

آموزش ماساژ رفلکسولوژی

لوازم مورد نیاز برای ماساژ رفلکسولوژی

  • تخت مناسب

  • آب، محلول شستشو و ضدعفونی کننده

  • روغن ماساژ

  • صندلی مناسب برای نشستن ماساژ درمانگر

  • حوله کوچک

  • ظرف مخصوص شستن پاها

محیط ماساژ

محیط ماساژ

محیطی که برای ماساژ در نظر گرفته می شود، می بایست فضایی آرام و امن و ترجیحا ساکت باشد. نور، دما، تهویه هوا و ایمنی محلی که مشتری در آن قرار می گیرد بسیار حائز اهمیت است. افراد ماساژ گیرنده هنگامی که در محل ماساژ قرار می گیرند باید از هرگونه عواملی که موجب آزردگی و احساس عدم امنیت در آن ها می شود جلوگیری به عمل آید. هیچگونه منبع صوتی که حواس ماساژ گیرنده را پرت کند نباید در محیط ماساژ وجود داشته باشد. شخص ماساژ دهنده باید با مشتری ارتباط برقرار کند، بدین منظور می تواند از مزایای ماساژ بازتاب شناسی و سوابق درمانی آن برای مشتری صحبت کند. جلب اعتماد مشتری و ایجاد رابطه دوستان می تواند روند ماساژ را اثربخش تر کند. نصب تصاویر ماساژ می تواند تاثیر خوبی بر افراد بگذارد هرچند این مورد ضروری نیست اما نصب تصاویر در اتاق مشاوره برای تاثیرگذاری بر روی شخص ماساژ گیرنده ضروری است.

مشاوره به شخص ماساژ گیرنده

مشاوره به شخص ماساژ گیرنده

زمانی که مشتری برای معالجه به محل های ماساژ دهنده مراجعه می کند. برای آگاهی او می بایست در خصوص فواید، عملکرد و نحوه انجام ماساژ رفلکسولوژی توضیحات مختصری ارائه شود. پس از دریافت راهنمایی های لازم یک پرسشنامه به مشتری ارائه می شود که در صورت رضایت آن را تکمیل و امضا کند. پرسشنامه شامل مواردی از قبیل، شماره تماس پزشکان مشتری، سوابق درمانی و بیماری، رضایت نامه و فرم تعهد به مراجعه می باشد. در نهایت اطلاعات مشتری می بایست توسط مشتری تکمیل شود و به همراه برگه پرسشنامه، کپی کارت ملی، عکس، شماره تماس ثابت، شماره همراه و نشانی محل سکونت و شماره همراه دو نفر از نزدیکان شخص ماشاژ گیرنده به محل ارائه دهنده خدمات ماساژ ارائه شود.

جلسه درمانی ماساژ رفلکسولوژی

جلسه درمانی ماساژ رفلکسولوژی

زمان هرجلسه برای ماساژ کف پا به صورت معمول 30 دقیقه است که به صورت 15 دقیقه برای هر پا تقسیم بندی می شود. برای انجام این کار برای شروع به مدت 2 دقیقه پا ماساژ داده می شود، سپس با استفاده از یک حوله پوشیده می شود تا دمای آن کاهش پیدا نکند. این کار برای پای دیگر نیز به همین صورت انجام می شود. در حین ماساژ به دلیل ریلکسیشنی که انجام می شود امکان ایجاد حالاتی مانند سرما، گرما و خواب آلودگی در شخص ماساژ گیرنده وجود دارد. این حالات عادی است و نباید از آن تعجب کنید. در حین انجام کار ارتباط با مشتری و از  گفت و گو با او غافل نشوید. در صورتی که مشتری علاقه ای به صحبت ندارد فضا را برای او آزاد بگذارید تا از ماساژ لذت ببرد.

آیا ماساژ رفلکسولوژی میتواند کمکی به تشخیص بیماری ها کند؟

آیا ماساژ رفلکسولوژی میتواند کمکی به تشخیص بیماری ها کند؟

حین انجام ماساژ کف پا امکان دارد احساسی شبیه به فرو رفتن تیغ، گزگزشدن پا در مشتری به وجود آید که می بایست کلیه این موارد ثبت و در نظر گرفته شود. چنین مواردی می تواند در تشخیص بیماری هایی که شخص ماساژ گیرنده از آن اطلاع ندارد موثر باشد. بدین ترتیب با بررسی دقیق نقاط حساس دست و پا مشتری می تواند اطلاعات قابل توجهی را ارائه داد. در برخی مواقع با بررسی موارد مورد نظر امکان ارجاع شخص به دکتر نیز وجود دارد. گاهی نیز امکان درمان شخص مورد نظر با روش ها و تکنیک های رفلکسولوژی وجود خواهد داشت که برای بهبود جلسات بیشتری برای او در نظر گرفته می شود.

 

نکاتی که باید در هنگام ماساژ بازتاب شناسی رعایت شود

نکاتی که باید در هنگام ماساژ بازتاب شناسی رعایت شود

  • در صورتی که در طول ماساژ احساس ضعف و بی حالی داشتید از ادامه دادن دست بکشید.

  • در حین انجام عجله نکنید و با سرعت آرام و با دقت انجام دهید.

  • زمان را به صورت مساوی تقسیم بندی کنید و برای هر دو پا به یک اندازه زمان و تکنیک ها را اعمال کنید.

  • پس از ماساژ پا ها را با حوله برای مدت زمانی بپوشانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *