گلیسیرین چیست و چه فوایدی برای پوست و مو دارد؟

گلیسیرین چیست و چه فوایدی برای پوست و مو دارد؟

گلیسیرین یا گلیسرول ماده بی بو و شفافی است که استفاده موثری برای پوست و مو دارد. این روغن، تنها خاصیت نرم کنندگی ندارد، بلکه در بسیاری از زمینه های سلامت و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. به جای استفاده از کرم های گران قیمت می توانید از روغن های طبیعی برای درمان و سلامت پوست و موی خود استفاده کنید. این ماده فقط به صورت روغن عرضه نمی شود بلکه به دلیل نرم کنندگی بالایی که دارد در اکثر محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. تفاوتی ندارد طرفدار محصولات شیمیایی هستید یا محصولات طبیعی بدون شک در ترکیبات آن ها نامی از گلیسیرین خواهید دید. گلیسیرین یک محصول مرطوب کننده بسیار عالی است، لازم نیست نگران چربی زیاد پوست و موی خود باشید، زیرا این ماده چربی زیادی ایجاد نمی کند. ما در این مقاله می خواهیم فواید گلیسرول و نحوه استفاده صحیح روزانه از آن که موجب سلامت پوست و موی شما شود را معرفی کنیم. برای آشنایی بیشتر با آکادمی عالی عریس همراه باشید.

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین که گاهی از آن به نام گلیسرول نیز یاد می شود، ماده ای بی رنگ، بی بو و با طعم شیرین است. نام این ماده مفید و موثر از کلمه یونانی (glycerin) که به معنی شیرین دارد، گرفته شده است. گلیسیرین دو نوع طبیعی و مصنوعی دارد. گلیسرول طبیعی از هیدرولیز چربی های گیاهی و حیوانی حاصل می شود. هیدرولیز را  می توان فرآیند واکنش یک ماده به آب دانست که در اثر این امر پیوند های شیمیایی آن شکسته می شود. گلیسیرین شیمیایی نیز حاصل یک فرآیند شیمیایی روی پترولیوم، پروپیلن و کلرین است. در سال 1778 شیمیدانی به نام کارل ویلهلم شیله گلیسیرین را کشف کرد. البته این ماده کاربردی پیش از قرن هجدهم مورد استفاده قرار می گرفت. به عنوان مثال طرز تهیه صابون در لوح های گلی سومری وجود دارد که از چربی های حیوانی استفاده میشد. کاربرد های گلیسیرین بی شمار است و در حدود 1500 نوع شناخته می شود که در محصولات مختلف مراقبت از پوست و مو، آرایشی بهداشتی و حتی غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد استفاده از گلیسیرین

موارد استفاده از گلیسیرین

گلیسیرین کاربرد پزشکی دارد به نحوی که از ماده خالص آن در داروسازی استفاده می شود. به منظور تهیه لوسیون ها و کرم های مرطوب کننده صورت و بدن استفاده می شود که موجب نگهداری رطوبت موجود در پوست می شود. با توجه به اینکه حلال خوبی است و جذب رطوبت در سطح پوست را افزایش می دهد در تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی نیز از گلیسرول استفاده می شود. گلیسیرین به صورت شیاف به عنوان ملین هیپراسموتیک و نرم کننده برای جلوگیری از یبوست مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص گلیسیرین برای زیبایی پوست

خواص گلیسیرین برای زیبایی پوست

گلیسیرین در اکثر محصولات نرم کننده پوست و مو و صابون ها وجود دارد. استفاده از این ماده شگفت انگیز به تمیزی، نرمی و شادابی پوست کمک شایانی می کند. به دلیل نرم کنندگی فوق العاده این محصول یکی از مواد اولیه ضروری صابون هایی است که برای پوست های حساس تولید می شود. این نوع به صابون های گلیسیرین معروف هستند و استفاده از آن ها باعث پیشگیری از خارش، التهاب و خشکی پوست می شود. در حالی که صابون های ساده باعث ایجاد خشکی در پوست می شوند. صابون های قوی باعث از بین رفتن چربی پوست شده و خشکی پوست را به همراه خواهند داشت. از سوی دیگر خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی پوست در عین پاک کنندگی و تمیز کنندگی گلیسیرین بسیار اثربخش است.

خواص گلیسیرین برای پوست

خواص گلیسیرین برای پوست

گلیسرول شامل خواص بی شماری است که نقش موثری در مراقبت پوست دارد. تفاوتی در نوع پوست اعم از چرب، خشک و حساس وجود ندارد زیرا گلیسیرین برای همه ی انواع پوست مناسب است و آسیبی به آن ها می رساند. در صورتی که از گلیسیرین گیاهی استفاده کنید، اطمینان خواهید داشت که در آن نوع حیوانی استفاده نشده است. در ادامه چند مورد از برترین خواص گلیسیرین برای پوست را معرفی خواهیم کرد.

جوان سازی پوست

جوان سازی پوست

گلیسیرین رطوبت موجود در پوست را حفظ می کند و ظاهری سالم و جوان به آن می بخشد. با استفاده از گلیسیرین در لایه بیرونی پوست، موجب کاهش چین و چروک و نرمی، صافی یکدست پوست می شود.

همچنین این ماده را می توان به عنوان یک محصول ضدپیری استفاده کرد، زیرا با عملکرد بهبود دهنده ای که برای پوست دارد، سرعت پیری پوست را کاهش می دهد. گلیسیرین باعث می شود سلول های پوست روند طی عمر خود را به درستی انجام دهند و سلول های جوان اعماق پوست و سطح آن را با یک سد حفاظتی می پوشاند. بدین ترتیب به عملکرد بهبود و سلامت پوست کمک قابل توجهی می کند و باعث شادابی و جوانی آن می شود. برای شادابی و پیش گیری از پیری زود رس پوست استفاده از مرطوب کننده به صورت روزانه ضروری است، گلیسیرین بهترین ماده برای نرم کنندگی، تمیز کننده ملایم پوست و رطوبت‌رسانی به آن است.

کاهش جوش و آکنه

کاهش جوش و آکنه

برخی مواد مورد استفاده در محصولات مرطوب کننده و پاک کننده جوش و آکنه برای پوست بیش از حد مجاز ناملایم هستند و اکثر اوقات خشکی پوست را به همراه دارند. گاهی اوقات محصولات مراقبت از پوست قوی، ممکن است اثر سویی داشته باشد و حتی به جای کاهش آکنه آن را افزایش دهد و موجب ایجاد التهاب و سوزش شود. بدین منظور می توان از گلیسیرین به عنوان یک محصول رفع آکنه و مرطوب کننده بدون عوارض جانبی استفاده کرد. علاوه بر این، گلیسرول، محصولی بدون چربی و غیر کومدوژنیک است یعنی منافذ پوست شما را پر نمی‌کند. بسته شدن منافذ می‌تواند باعث ایجاد جوش و آکنه شود در نتیجه استفاده از گلیسیرین برای پوست‌های چرب، می‌تواند راه حل مناسبی باشد.

ترمیم پوست

ترمیم پوست

گلیسیرین ماده موثری برای پوست های خشک و آسیب دیده است. با استفاده از این محصول می توان رطوبت و نرمی را به پوست برگرداند و موجب ترمیم و بهبود سلامت آن شد. یکی از مهم ترین ویژگی های گلیسیرین ترمیم پوست و خاصیت ضدمیکروبی است، که با تسریع فرآیند ترمیم زخم ها از پوست در برابر التهابات محافظت می کند.

خواص گلیسرین برای مو

خواص گلیسرین برای مو

این ماده شگفت انگیز علاوه بر خواص بی شماری که برای پوست دارد در زمینه مو نیز عملکرد موفقی را از خود نشان داده است. با جذب رطوبت گلیسیرین می توان از آن برای سلامت مو استفاده کرد. با استفاده از گلیسیرول روی مو، رطوبت به کوتیکول مو جذب می شود و در آن محفوظ می ماند. برای جلوگیری از خشکی، وز شدن و ایجاد موخوره در مو می‌توانید از گلیسیرین استفاده کنید. همچنین گلیسیرین باعث بهبود سلامت مو شده و سرعد رشد آن را تسریع می بخشد. بسیاری از محصولات مراقبتی مو حاوی گلیسیرین هستند، که باعث می‌شود در مدت کوتاهی، وضعیت سلامت موهای شما بهبود پیدا کند.

استفاده به عنوان نرم‌کننده عمیق موها

استفاده به عنوان نرم‌کننده عمیق موها

این ماده برای موهای خشک و شکننده بسیار موثر است و با مرطوب کنندگی پوست سر موجب بهبود شرایط سلامتی موی سر می شود. برای تهیه یک نرم کننده عمیق مو می توان از ترکیب گلیسیرین و آب استفاده کرد. این نرم‌کننده رطوبت موها را تامین می کند و موجب تغذیه و ترمیم موهای خشک می شود.

درصورتی که موها از سلامت کافی برخوردار باشند، رشد سریعی خواهند داشت و به طول مناسبی خواهند رسید. گلیسیرین موها را نرم و سالم می‌کند و احتمال خشکی و شکنندگی آن را کاهش می‌دهد به همین دلیل باعث حفظ سلامت آن و بهبود وضعیت رشد مو می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *