بهترین روش از بین بردن خال و زگیل

بهترین روش از بین بردن خال و زگیل

روش های مختلفی برای از بین بردن خال و زگیل وجود دارد که با شناخت هر کدام می توان بهترین روش را انتخاب کرد. خال و زگیل ضایعات پوستی هستند که هیچگونه ضرری ندارند اما می توانند بر روی زیبایی تاثیر بگذارند و برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد. بسیاری از مردم از وجود خال یا زگیل بر روی صورت یا بدن خود خجالت می کشند و اعتماد به نفس خود ر از دست می دهند. در واقع وجود خال ژنتیکی و ارثی است و به ندرت نشانه بیماری یا ضعف در بدن است و اکثر بی ضرر هستند.

روش هایی برای برداشتن خال و زگیل

روش هایی برای برداشتن خال و زگیل

به این نکته توجه داشته باشید هر اندازه که وجود خال یا زگیل بی ضرر باشد اما هرگونه تفاوت در رنگ، شکل و اندازه آن ها می تواند علامتی هشدار دهنده برای بیماری پوستی باشد. قبل از هرگونه تصمیم برای از بین بردن خال و زگیل های پوستی خود با یک متخصص مشورت کنید زیرا استفاده از روش های خانگی یا گیاهی می تواند عوارض خود را داشته باشند که برخی اوقات جبران ناپذیر خواهد بود. ما در این مقاله می خواهیم روش های از بین بردن خال و زگیل را معرفی کنیم. برای آشنایی بیشتر با آکادمی عالی عریس همراه باشید.

روش هایی برای برداشتن خال و زگیل

خال چیست؟

به تجمع سلول های رنگدانه ای به نام ملانوسیت خال گفته می شود. درون ملانوسیت ماده رنگی به نام ملانین تولید می شود که این رنگ باعث رنگی شدن سلول های ملانوسیت می شود. توزیع ملانوسیت ها رنگ پوست را تعیین می کنند و زمانی که در مساحت کوچکی از پوست تجمع بیش از حد ملانوسیت ایجاد شود، خال به وجود می آید. این تجمع گاهی به تغییر رنگ بسنده نمی کند و منجر به بالا آمدن پوست می شود که ظاهر نامناسبی را به پوست می بخشد. البته خال ها به دو نوع مادرزادی و اکتسابی تقسیم بندی می شوند. انواع خال های به شرح زیر است:

  • خال بکر (Becker)

  • خال اسپیتز (Spitz)

  • خال اسپیلوس (Spilus)

  • خال آبی

  • خال دیسپلاستیک

  • خال معمولی

  • خال سرطانی یا ملانوما

تعداد هال ها تا سن تقریبا 30 سالگی افزایش می یابد و به صورت میانگین در افراد بزرگسال حدود 25 خال وجود دارد، این عدد در کلیه افراد متغیر است.

زگیل چیست؟

زگیل چیست؟

به زائده های کوچک، خشن و سخت هم رنگ پوست زگیل می گویند. زگیل ها با ظاهر خود مشخص می شوند مگر اینکه در کف پا ایجاد شوند که بسیار دردناک خواهند بود. به صورت کلی اکثر زگیل ها بر روی دست ها و پا ها ایجاد می شوند اما امکان ایجاد آن ها در سایر نقاط نیز بلامانع است. هنوز دلیل ایجاد زگیل زیاد در برخی افراد نسبت به سایرین مشخص نشده است. زگیل اکثر در کودکان که سیستم ایمنی آن ها در برابر ویروس ها تقویت نشده است بیشتر رخ می دهد. زگیل ها اغلب چند هفته یا چند ماه بعد از به وجود آمدن از بین می روند، اما جای نگرانی نیست زیرا از بین بردن زگیل با روش های بسیار آسان امکان پذیر است. انواع زگیل عبارتند از:

  • زگیل معمولی

  • زگیل مسطح

  • زگیل پا (زگیل موزاییکی)

  • زگیل تناسلی

دقت داشته باشید برعکس خال که امکان انتقال را ندارد، زگیل می تواند به صورت مستقیم و یا از طریق اشیا آلوده از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

روش های درمان زگیل  

  • اسید سالیسیلیک

  • اسیدهای دیگر

  • جراحی جزئی

  • درمان با لیزر

  • درمان با روش کوتر

  • کرایوتراپی (انجماد)

از بین بردن خال و زگیل با لیزر

از بین بردن خال و زگیل با لیزر

لیزر یکی از معتبر ترین و مطمئن ترین روش های از بین بردن خال و زگیل است که به صورت چشمگیری در تمام جوامع مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از دستگاه مخصوصی که برای لیزر وجود دارد از طریق گرمایی که از آن ساطع می شود اقدام به سوزاندن خال ها و از بین بردن زگیل های پوستی می کنند. تفاوتی که بین لیزر و سوزاندن خال و زگیل پوستی وجود دارد، این است که هنگام لیزر رنگدانه های خال و زگیل هدف قرار داده می شوند. در روش لیزر فردی که خال یا زگیل های او از بین می رود هیچگونه دردی احساس نمی کند و جای زخمی نیز باقی نخواهد ماند. با توجه به نوع و تعداد ضایعه های پوستی بین یک الی چند جلسه ممکن است لیزر طول بکشد.

از بین بردن خال و زگیل از طریق جراحی

از بین بردن خال و زگیل از طریق جراحی

استفاده از روش های تهاجمی مانند جراحی تنها زمانی توصیه می شود که خال و زگیل از نوع گوشتی و سرطانی هستند. در این روش با استفاده از جراحی با برداشتن یا تراشیدن خال ضایعات پوستی را از بین می برند. از آن جایی که این روش تهاجمی است از بی حسی برای عدم حس درد استفاده می شود. استفاده از نوع برداشتن یا تراشیدن برای از بین بردن خال و زگیل به نظر متخصص مربوطه بستگی دارد. این روش به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن نیست.

سرما درمانی روشی نوین برای برداشتن خال و زگیل

سرما درمانی روشی نوین برای برداشتن خال و زگیل

سرما درمانی یا کرایوتراپی خال و زگیل از جمله روش های جدید و مناسب برای از بین بردن خال و زگیل است. نحوه انجام این روش بدین گونه است که ابتدا محل به مورد نظر بی حسی اعمال می ش، سپس با استفاده از یک تیغ خال یا زگیل را از روی پوست جدا می کنند و به سرعت در مدت 30 ثانیه فرآیند انجماد را انجام می دهند. استفاده از این روش معمولا برای خال های کوچک با عمق کم موثر است.

سوزاندن روشی برای برداشتن خال و زگیل

سوزاندن روشی برای برداشتن خال و زگیل

سوزاندن یکی از قدیمی ترین روش های از بین بردن خال و زگیل است. این روش به دلیل امکان ایجاد فرورفتگی چاله مانندی در پوست به ندرت توصیه می شود. امروزه با ظهور فناوری های نوین دستگاه های رادیو فرکانسی جایگزین دستگاه ‌های کوتر شده‌اند که موجب می شوند به ‌کار بردن این روش اثر کمتری روی پوست داشته باشد. در هنگام از بین بردن ضایعات پوستی، کربن داخل سلول سوزانده می‌ شود و موجب ایجاد لکه های سیاه در پوست می ‌گردد.

رادیوفرکانسی برای خال و زگیل های تومور پوستی

رادیوفرکانسی برای خال و زگیل های تومور پوستی

رادیوفرکانس یا rf برای برداشتن خال و زگیل و تومورهای پوستی استفاده می شود. در این روش از امواج رادیویی قوی برای از بین بردن خال و زگیل پوستی استفاده می شود. بدین صورت از انتقال امواج رادیویی به پوست جهت از بین بردن خال و زگیل استفاده می شود. انواع مختلفی از الکترود ها بسته به نوع ضایعه مانند سوزن ، سیم حلقوی ، تیغه ی چاقو و غیره استفاده می شوند. اماکن ایجاد تورم، قرمزی ، کبودی و حساسیت به مدت چند روز در محلی که امواج رادیویی تابیده شده است به وجود بیاید، اگرچه، خونریزی به علت انعقاد بافتی در طول درمان وجود ندارد. مهم ترین موضوعی که برای این روش وجود دارد، این است که به مدت چند روز باید پانسمان بر روی زخم قرار گیرد. به این دلیل که بافت خال به همراه رنگدانه ها از پوست جدا

هزینه ی برداشتن خال و زگیل

هزینه ی برداشتن خال و زگیل

هزینه برداشتن خال و زگیل به موارد مختلفی از جمله روش مورد استفاده محل و منطقه زندگی، متخصص انجام دهنده و تعداد خال و زگیل هایی که قرار است از بین روند، بستگی دارد. به صورت کلی هزینه از بین بردن ضایعات پوستی خال و زگیل به مواردی نظیر شکل، اندازه و محل آن در بدن بستگی دارد.  برداشتن ضایعات بزرگ، هزینه بیشتری در بردارد. ضایعاتی که بیشتر در معرض دید هستند باید با ظرافت بیشتری برداشته شوند و در نتیجه قیمت بیشتری را در بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *