دوره عمومی ارایش و پیرایش دوره عمومی ارایشگری زنانه اکادمی عریس مرکز عریس اموزشگاه عریس

مرکز آموزش عالی علوم و هنرهای آرایشگری ، زیبایی و مراقبتی

بررسی روش های خانگی برای درمان جوش صورت

تاریخ امروز: [wikiwordpress]
روش های خانگی برای درمان جوش صورت

روش های خانگی برای درمان جوش صورت

جوش و آکنه از جمله مواردی است که برخی افراد در یک برهه خاص از زندگی و برخی دیگر تقریبا همیشه با آن دست و پنجره نرم می کنند. آکنه روی صورت ایجاد می شود اما در برخی اوقات ممکن است قسمت های دیگر بدن نیز دچار آکنه شوند. عوامل مختلفی مانند رسیدن به سن بلوغ، تغییرات هورمونی بدن، اختلال غده تیروئید، استعداد ژنتیکی، لوازم آرایشی، فشار عصبی، استرس، استعمال دخانیات و بسیاری از موارد دیگر موجب ایجاد جوش روی صورت و بدن می شوند. راه های درمان جوش می تواند در بهبود آن موثر باشد. ایجاد جوش بر روی صورت موجب ناصافی و ناخوشایند شدن پوست صورت می شود که موجب ناراحتی بسیاری افراد می شود. شما می توانید برای درمان جوش و آکنه خود از روش های مختلف استفاده کنید. مراجعه به پزشک یکی از این روش ها است که مسائل مربوط به خود را دارد. در این بین روش های خانگی نیز برای درمان و جلوگیری از آکنه بسیار موثر و کاربردی می باشند که با انجام آن می توان جوش ها را از بین برد و صورتی صاف و زیبا داشت. ما در این مقاله می خواهیم روش های خانگی درمان جوش صورت را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با آکادمی عالی عریس همراه باشید.

جوش صورت چیست؟

جوش صورت چیست؟

زمانی که منافذ پوست مسدود می شوند و یا آلوده به باکتری می شوند، جوش و آکنه به وجود می آید. افرادی که صورت آن ها دچار جوش می شود می توانند با استفاده از روش های خانگی که به صورت آسان و کم هزینه است سطح چربی پوست خود را متعادل کنند. با استفاده از روش های ساده التهاب و باکتری های پوست را از بین برد و از ایجاد جوش صورت جلوگیری کرد. آکنه ولگاریس(Acne vulgaris)  اصطلاح پزشکی جوش است. از آن جایی که بیشتر افراد در دوره های مختلف زندگی به این نوع آکنه دچار می شوند. شناخت راه های درمان آن می تواند برای بهبود وضعیت صورت بسیار کاربردی باشد.

علت جوش صورت

علت جوش صورت

ایجاد آکنه ممکن است به عوامل مختلفی وابسته باشد. در موارد بسیار ضرئری برای تشخیص علت جوش نیاز به مراجعه به پزشک می باشد و در موارد ساده تر می توان با روش های خانگی آن را بهبود بخشید. از جمله علل جوش صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استرس

  • فشار عصبی

  • رژیم غذایی نامناسب

  • استفاده از دارو های خاص

  • تولید بیش از حد چربی پوست صورت

  • فعالیت بیش از حد باکتری ها

  • فعالیت بیش از حد هورمون آندروژن

  • مسدود شدن منافذ و سلول های مرده پوست

روش های خانگی برای درمان جوش صورت و آکنه

روش های خانگی برای درمان جوش صورت و آکنه

درمان های خانگی زیادی برای کاهش التهاب، ازبین بردن باکتری های پوست، کنترل سطح چربی و حتی درمان جوش صورت وجود دارد. این درمان که توسطپزشکان طب سنتی نیز تجویز می شود شامل روغن های گیاهی، گیاهان دارویی، مکمل های طبیعی، تغییرات ساده در خلق و خوی رفتاری و رژیم غذایی می باشد. به صورت کلی برخی روش های خانگی درمان جوش صورت به شرح زیر است:

گیاه نارون کوهی

گیاه نارون کوهی

نارون کوهی یا هاماملیس یکی از بهترین روش های درمان خانگی جوش صورت است. این روش درمان موثر برای از بین بردن جای جوش و بهبود آن می باشد. گیاه طبیعی نارون کوهی التهاب و قرمزی پوست را کنترل کرده و سرعت رشد باکتری ها روی پوست را کاهش می دهد. جهت استفاده از این گیاه یک قاشق غذاخوری هاماملیس را در یک فنجان آب به مدت نیم ساعت خیس نمایید. سپس آن را به مدت زمان معینی بر روی اجاق گاز گذاشته تا به جوش بیاید. در نهایت بعد از ده دقیقه با کم کردن حرارت مواد را از روی گاز بردارید و تا زمانی که خنک شود صبر کنید.ماده را از صافی رد کنید و در یک ظرف تمیز بریزید. شما می توانید از این ماده یک تا دو بار در روز استفاده کنید. تعداد دفعات استفاده به خود افراد بستگی دارد، برای استفاده از توپ پنبه ای برای اعمال روی پوست استفاده کنید. لازم به ذکر است در صورتی که تهیه این مواد برای شما سخت است می توانید از مواد آماده مانند ژل، دستمال مرطوب و سایر محصولات حاوی نارون کوهی استفاده کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای

روغن درخت چای ماده ضد التهاب و ضد باکتری طبیعی است. این مواد برای از بین بردن  تورم و جای جوش هایی که خیلی عمیق نیستند بسیار مناسب است. روغن درخت چای قابلیت از بین بردن پروپیونی باکتریوم آکنه یا همان باکتری های ایجاد کننده جوش را دارد. برای استفاده می توانید ژل، کرم یا اسانس های روغنی آن را بر روی جوش های خود اعمال کنید. برای استفاده از این مواد می توانید چند قطره روغن درخت چای را در آب حل کنید و صورت خود را با آن شستشو دهید. همچنین می توانید ترکیب روغن درخت چای را با سایر روغن ها مانند جوجوبا، روغن دانه انگور و … استفاده نمایید.مخلوط این مواد به کاهش علائم آکنه کمک می کند. توجه کنید به صورت مستقیم بر روی پوست قرار دهید و رقیق نکنید زیرا در این صورت نه تنها تاثیر مثبت نخواهد داشت بلکه تاثیر منفی نیز در بر خواهد داشت.

آلوئه ورا

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی دیگر از مواد گیاهی ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است، و به کاهش جوش های صورت و جلوگیری از آکنه کمک شایانی می کند. همچنین علاوه بر این امر، آلوئورا یک آبرسان و مرطوب کننده طبیعی بسیار عالی برای پوست است.از این رو برای افراد دارای پوست خشک مناسب می باشد.کرم ها و ژل های بسیار از این ماده شگفت انگیز وجود دارد که می توانید از داروخانه خریداری کنید. در صورت تمایل نیز میتوانید ماده گیاه آلوئورا را خریداری کرده و ژل موجود درون آن را روی پوست خود بمالید و از عجایب و شگفتی تاثیر آن لذت ببرید.استفاده از خود گیاه آلوئه ورا تاثیر مطلوب تری خواهد داشت.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا

روغن درخت جوجوبا یک ماده ی طبیعی مومی است که از دانه های درختچه جوجوبا حاصل می شود. مواد موجود در این دانه ها به ترمیم پوست های آسیب دیده کمک می کند، به این معنی که برای بهبود پوست های دارای جوش و آکنه بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین برای کاهش التهاب، جوش‌های سر سفید و سایر ضایعات پوستی ملتهب تورم و قرمزی پوست نیز بسیار موثر است. برای استفاده از این روغن فوق العاده می توان چند قطره از آن را روی پنبه ریخته و روی جوش های خود بمالید. در غیر اینصورت می توانید روغن جوجوبا را با کرم، ژل خاک رس ترکیب کرده و از آن استفاده کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل

مثل سایر مواد معرفی شده روغ نارگیل نیز دارای خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی است که به بهبود جوش و حتی از بین بردن جای جوش کمک زیادی می کند. برای استفاده از این ماده موثر می توان اسانس روغن آن را روی پنبه ریخته و به صورت خود بمالید. توجه داشته باشید افرادی که دارای پوست چرب هستند به هیچ عنوان نباید از این روغن استفاده کنند.

تغییر در شیوه زندگی برای درمان جوش های صورت

تغییر در شیوه زندگی برای درمان جوش های صورت

از مهم ترین علل ایجاد جوش و آکنه رژیم غذایی نامناسب، استرس، فشار عصبی و … می باشد. تا زمانی که این موارد رفع نشوند استفاده از دارو ها و مواد گیاهی تاثیری در بهبودی روند از بین بردن جوش و آکنه نخواهد داشت. بنابراین رمان خواب خود را تنظیم کنید، در تغذیه خود از مواد سالم و مقوی خصوصا برای پوست استفاده کنید، شرکت در کلاس های یوگا، کاهش کصرف دخانیات و مواد کافئین دار، کاهش استرس زیرا استرس باعث افزایش سطح هورمون آندروژن می شود. آندروژن باعث تحریک فولیکول های مو و غدد چربی در منافذ می شود و خطر آکنه را افزایش می دهد. به مقدار کافی آب بنوشید تا آب به پوست ما برسد. اگر پوست خشک باشد تحریک پذیری و آسیب پذیری آن افزایش می یابد . این عللی برای ایجاد جوش خواهد بود. آبرسانی به پوست موجب می شود سلول های جدید پوست با بهبود زخم ها به خوبی رشد کنند.

یک پاسخ

  1. سلام این داروهایی که معرفی کردیم چه مدت استفاده کنیم تا نتیجه بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *