دوره عمومی ارایش و پیرایش دوره عمومی ارایشگری زنانه اکادمی عریس مرکز عریس اموزشگاه عریس

مرکز آموزش عالی علوم و هنرهای آرایشگری ، زیبایی و مراقبتی

بررسی آموزش ماساژ معرفی انواع مختلف و فواید بی شمار آن

تاریخ امروز: [wikiwordpress]
آموزش ماساژ معرفی انواع مختلف و فواید بی شمار آن

آموزش ماساژ معرفی انواع مختلف و فواید بی شمار آن

ماساژ واژه ای است که با به میان آمدن آن اکثر افراد به یاد رفع خستگی، آرامش جسمی و روحی می افتند. انجام این روش از گذشته های دور در سراسر دنیا مرسوم بوده است. در فرهنگ ایرانی هم با ماساژ و کاربرد آن در سلامت جسمی و روانی آن در افراد ناآشنا نبودند و کم و بیش مورد استفاده قرار می گرفت.  پیشرفت علم در این حوزه نیز ورود کرده و موجب تغییرات اساسی و ساختاری در آن شده است، به طوری که انجام ماساژ به یک شغل تبدیل شده است که افراد می توانند با یادگیری تکنیک های تخصصی آن به یک ماساژور حرفه ای تبدیل شوند. افزایش افراد آموزش دیده در این حوزه بستر مناسبی برای رشد فرهنگ ماساژ در جامعه شد. اگرچه در گذشته های دور ماساژ فقط به قشر خاصی از جامعه خصوصا قشر مرفه اختصاص داده شده بود. حال آنکه با گسترش یافتن آن تمامی افراد می توانند در سالن های آرایشی مجهز، اسپای ها، کلینیک های زیبایی و حتی بیمارستان ها از ماساژ درمانی استفاده نمایند. توجه داشته باشید انجام ماساژ به تکنیک های خاصی نیاز دارد و در صورتی که به درستی انجام شود بسیار موثر در شرایط جسمی و روحی خواهد بود در غیر اینصورت حتی امکان آسیب های زیان بار نیز وجود دارد. ما در این مقاله می خواهیم آموزش ماساژ و انواع مختلف و فواید آن را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با آکادمی عالی عریس همراه باشید.

ماساژ چیست؟

ماساژ چیست؟

ماساژ (Massage therapy) به یک اصطلاح عمومی برای مجموعه ای از تکنیک ها و حرکات منظم گفته می شود. این حرکات منظم که شامل فشار، دستکاری و مالش پوست، تاندون ها، رباط ها و ماهیچه های شما می شود. این کار به منظور ایجاد آرامش و تعادل بر روی افراد ماساژ گیرنده توسط متخصصین ماساژ دهنده انجام می شود. برای برخی مردم ماساژ یک روش درمانی محسوب می شود. در صورتی که ماهیت ماساژ درمانی نیست بلکه با تعادل و احساس خوشایندی که انجام انواع آن در مردم ایجاد می کند باعث ایجاد آرامش، رفع خستگی، گرفتگی عضلات و کوفتگی شخص ماساژ گیرنده می شود. برای کلیه مردم داشتن آرامش و تعادل مهمترین فاکتور سلامتی و نشاط است. بدین ترتیب هرگاه این دو مشخصه مهم در بدن شما تقویت شود، از ایجاد انواع بیماری ها جلوگیری به عمل می آید و به حفظ سلامتیتان کمک زیادی خواهد شد.

ماساژ چیست؟

ماساژ چیست؟

تاثیرات فوق العاده ماساژ بر جسم و روح باعث شده تا به اشتباه مردم آن را یک روش درمانی تصور کنند در صورتی که ماساژ هرگز به تنهایی نمی تواند به عنوان درمان استفاده شود. Massage therapy (ماساژ تراپی) یکی از اصطلاحات رایج در تمام دنیا است. به دلیل اینه therapy معنی درمان را دارد، ماساژ تراپی به عنوان ماساژ درمانی شناخته می شود. در واقع تراپی اگرچه در جایگاه درمان قرار داد اما در مواقعی در جایگاه مراقبت قرار می گیرد. برای انواع قسمت های مختلف بدن از جمله دست ها، آرنج، انگشت ها، کف پا، زانو و .. می توان با فشار و مالش دادن انواع مختلف ماساژ را پیاده سازی کرد. ماساژ انواع مختلفی دارد که ما در ادامه پر کاربرد ترین و محبوب ترین ها را معرفی می کنیم.

  • ماساژ سوئدی

  • ماساژ رفلکسولوژی

  • ماساژ بارداری

  • ماساژ آروماتراپی

  • ماساژ سنگ گرم

  • ماساژ تایلندی

  • ماساژ بافت عمیق

  • ماساژ سیاتسو

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی یکی از محبوب ترین و در عین حال پرکاربرد ترین انواع ماساژ است. این نوع از دو دسته از حرکات تشکیل می شود. حرکت اول به صورت کاملا نرم، آهسته و طولانی است و حرکت دوم از ضربه های منظم و به مراتب محکم تر از ضربات قبل تشکیل می شود. این روش بهترین روش برای افزایش انرژی و رفع خستگی است. از آنجایی که این روش سطحی است و بر روی بافت رویی پوست انجام می شود به سلامت پوست نیز کمک می کند. درگیر کردن مفاصل و ماهیچه ها به صورت تخفیف از جمله مزایای دیگر ماساژ سوئدی است. این روش جز اولین نوع مدرن ماساژ در غرب محسوب می شود و احساس خوشایندی به افرادی که اولی بار آن را تست می کنند، می دهد. در ماساژ سوئدی از انواع کرم ها و روغن های گیاهی استفاده می شود. انجام حرکات کششی، لرزشی و فشاری باعث افزایش اکسیژن خون و دفع سموم درون عضلات می شود. زمانی که جریان خون افزایش می یابد، عضلات گرم تر می شود و اسید اوره، اسید لاکتیک و دفع سایر دفع شدنی های متابولیسم، حس خوش آیند و آرامش برای افراد به ارمغان می آورد. بنابراین ماساژ سوئدی در کنار بهبود سلامتی پوست، با تحریک سیستم عصبی استرس‌های روحی و جسمی به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی

تایلند یکی از کشور هایی است که ماساژ در آن جا اهمیت بسزایی دارد. در گذشته این کشور از ماساژ برای رفع استرس و ایجاد آرامش استفاده می کرد اما با پیشرفت تکنیک های علمی در این نوع ماساژ با مرور زمان به یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین انواع ماساژ تبدیل شد. از جمله مزایای ماساژ تایلندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متعادل سازی انرژی بدن

  • افزایش انعطاف پذیری بدن

  • تنظیم ساختار اسکلتی بدن

  • تسکین یا کاهش تنش های ماهیچه و مفصلی

  • تحریک اندام ها و ارگان های داخلی بدن

آموزش ماساژ بدن

آموزش ماساژ بدن

برای انجام ماساژ به روش صحیح ابتدا ضربات را یاد بگیرید.

همانطور که اشاره شد محبوب ترین نوع ماساژ در بین انواع مختلف آن روش سوئدی است برای تسکین و التیام عضلات از چهار نوع مختلف ضربات بهره می گیرد. به طور کلی برای تمام مناطق بدن این 4 تکنیک مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ضربات به سمت مرکز: این نوع تکنیک شامل ضربات آرامی است که بافت های نرم عضلات را شل و ریلکس می کند. در این روش دست ها باید به راحتی و به آرامی بر روی بدن حرکت کند.

  • گرفتن و فشردن عضلات در هنگام ماساژ: این روش از فشار و چرخاندان عضلات بین دست ها تشکیل می شود. برای شل کردن و کشش عضلات این تکنیک بسیار موثر است.

  • مشت و مال بافت های بدن: برای تحریک گردش خون و مالش بافت های بدن در خلاف جهت همدیگر از ضربات و حرکات عمیق با فشار یکنواخت استفاده میشود.

  • ضربات سبک بر بدن: این روش که به ضربه آهسته و پیوسته معروف است به صورت منقطع با کناره ها یا کف دستان انجام می شود.

آموزش ماساژ بدن

آموزش ماساژ بدن

تمرکز بر روی عضلات نه استخوان ها

هنگام انجام ماساژ  استفاده از دست ها برای کار کردن بر روی عضلات گردن، بازو ها، شانه، پشت، پاها، کف پا و دست ها ضروری است. سعی کنید هنگام ماساژ دادن عضلات نرم و گوشتی را لمس کنید و توسط دستانتان مانند یک خمیر مالش دهید. فشار دادن بخشی از ماساژ است اما به هیچ عنوان ستون فقرات، استخوان دنبالچه و ستون فقرات را فشار ندهید. در صورتی که شناختی از قسمت های اعضای بدن به طور کامل ندارید و شک دارید عضلات است یا استخوان ها از یک تماس آرام و سبک برای ضربه زدن استفاده کنید.

آموزش ماساژ بدن

آموزش ماساژ بدن

از کف دست و کناره دست خود برای ماساژ عضلات استفاده کنید. فشار یکنواخت و ثابتی را برای تحریک گردش جریان خون استفاده نمایید و عضلات را شل کنید. به هیچ عنوان از وزن بدن خود برای فشار روی عضلات ماساژ گیرنده استفاده نکنید. این فشار امکان آسیب و ایجاد درد در فرد را افزایش می دهد.

  • درصورتی که از مقدار مناسب فشار استفاده کنید: یک ماساژور خوب می بایست حرکت عضلات و ریلکسی آن را زیر پوست ماساژ گیرنده حس کند. اگر شخص ماساژ گیرنده صدایی حاکی از رضایت داد این به معنی انجام روش صحیح است اما اگر شخصی که ماساژ می دهید احساس درد کند و نارضایتی خود را بیان کند باید سعی کنید سبب راحتی او را ایجاد نمایید.

  • برخی اوقات ایجاد فشار با دستان دشوار است خصوصا زمانی که خسته می شوید: در این موارد از یک توپ تنیس به جای دست هایتان استفاده کنید. توپ را مقابل عضلات شخص مورد نظر قرار دهید و با استفاده از دست های خود در جهات مختلف و با تکنیک ریز تخصصی آن را بچرخانید.

آموزش ماساژ بدن

آموزش ماساژ بدن

به صورت کاملا آرام ماساژ دهید، در ماساژ دادن عجله نکنید.

سرعت عمل در ماساژ معنی ندارد بنابراین آرامش خود و شخص ماساژ گیرنده را با عجله کردن برهم نزنید. در صورتی که از حرکات سریع بر روی سطح بدن به جای صرف زمان برای نفوذ عمیق استفاده کنید.  نمی توانید سراسر عضلات را ماساژ دهید.

  • هنگام ماساژ دادن به جای استفاده از حرکات سریع و تشنجی از ضربات ثابت و یکنواخت استفاده کنید.

  • زمان انجام ماساژ را بر روی بخش های مختلف بدن تقسیم کنید: به عنوان مثال در صورتی که می خواهید مدت زمان انجام ماساژ 60 دقیقه زمان بگیرد این زمان را تقسیم کنید به صورتی که: 20 دقیقه روی پشت و شانه ها، 10 دقیقه روی گردن، 10 دقیقه روی پاها، 10 دقیقه روی کف پاها و 10 دقیقه بر روی بازو ها کافی خواهد بود.

آموزش ماساژ بدن

آموزش ماساژ بدن

با شخص ماساژ گیرنده گفتگو کنید

برای گفتگو بیان محترمانه داشته باشید و خیلی سریع صمیمی نشوید. از آن ها سوال بپرسید و از میزان رضایت آن ها آگاه شوید. از احساس سفتی و کششی نقاط عضلات روی بدن آن ها اطلاع پیدا کنید و با ماساژ اصولی آن نقاط با رفع آن حس خوشایندی را به فرد ماساژ گیرنده منتقل کنید.

مزایای ماساژ

مزایای ماساژ

اگرچه ماساژ یک درمان نمی باشد اما آن را می توان یک روشی برای بهبود و کمک به درمان برخی بیماری های روحی و جسمی به شمار آورد.  طبق تحقیقات به عمل آمده ماساژ برای رفع موارد زیر موثر است.

  • سردرد

  • بی خوابی ناشی از استرس

  • سندرم درد میوفاشیال

  • جراحات

  • صدمات ورزشی

  • درد مفاصل تمپورومیبیبولار

  • اضطراب

  • اختلالات گوارشی

  • فیبرومیالژیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *