کاشت مو چیست و انواع روش های آن کدام اند؟

کاشت مو چیست و انواع روش های آن کدام اند؟

کاشت مو روش موثری برای درمان ریزش مو است. روش های مختلفی برای جراحی پیوند مو وجود دارد که در آن ها متخصص، مو را از سمت پشت و اطراف سر به مناطقی که دچار طاسی هست منتقل می کنند و عمل پیوند انجام می شود. کاشت مو یکی از پرطرفدار و محبوب ترین روش های درمان طاسی و ریزش موی سر در دنیا است. با توجه به افزایش ریزش مو و جستجوی راه حل برای درمان آن و داشتن موهای پرپشت، حوزه کاشت مو را بین مردم به محبوبیت رسانده است. پیوند مو که یک روش تهاجمی برای درمان محسوب می شود، باید پیش از انجام این روش از فرایند انجام، فواید و عوارض آن شناخت کافی به دست بیاید. کاشت موی سر بسیار حساس می باشد و درصورتی که به درستی انجام نگیرد نه تنها موجب ریزش دوباره مو خواهد شد بلکه می تواند عوارض بدی نیز در بر داشته باشد. به همین منظور ما در این مقاله می خواهیم فرآیند انجام کاشت مو، فواید، عوارض و هر آنچه مربوط به این روش محبوب می شود را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با آکادمی عالی عریس همراه باشید.

کاشت مو چیست؟

کاشت مو چیست؟

پیوند مو را می توان یکی از موثرترین روش های درمان و ترمیم موهای از دست رفته به شمار آورد. این پیوند می تواند در نواحی سر، ابرو، مژه، سبیل و … انجام گیرد. اولین بار این روش توسط پزشک ژاپنی در سال 1939 مطرح شد که چندین سال بعد توسط یک پزشک آلمانی طرح آن عملی شد. با پیشرفت صنعت مد و زیبایی با استفاده از تکنولوژی های جدید از دسته های کوچک مو به نام میکروگرافت (micrograft) برای ایجاد نتایج موثر و رضایت بخش استفاده می شود. اگرچه تا چند سال پیش  غیرقابل باور تصور میشد اما امروزه به یکی از عمل های جراحی سرپایی محبوب تبدیل شده است. در این روش ریشه موی شخص را از بدن او برداشته و در مناطق کم مو کاشته می شود.

نکات مهم پیش از کاشت مو

نکات مهم پیش از کاشت مو

روش های زیادی برای کاشت مو ابداع شده است که هر کدام مزایای خود را دارند و اغلب مطمئن هستند و نتایج قابل قبولی ارائه می دهند. اگرچه نحوه انجام کاشت مو روشی آسان است اما برای حفظ سلامت و اطمینان از نتایج موثر نکات ایمنی می بایست به خوبی رعایت شوند. توجه داشته باشید اکیدا توصیه می شود این روش در جای معتبر و زیر نظر افراد متخصص ترجیحا تیم، به دلیل اهمیت بالا و حساسیت بالای آن انجام شود. اولین گام برای انجام این روش انتخاب محل معتبری است که در آن افراد متخصصی وجود داشته باشد. حتما این مرحله را به درستی انجام دهید تا در قبال هزینه و زمانی که صرف می کنید، نتیجه مطلوبی به دست آورید. همچنین قبل از اقدام به انجام پیوند مو درباره آن اطلاعاتی به دست آورید. در کاشت مو روش های مختلفی وجود دارد که ما در ادامه معرفی خواهیم کرد، با مشورت پزشک مربوطه مناسب ترین روش را انتخاب کنید. در پیوند مو، فولیکول های مو به صورت تک تک با همان حالت طبیعی کاشته می شوند. بدین صورت موهای کاشته شده به صورت موهای طبیعی رشد خواهند کرد.

چه موهایی در سر برای کاشت مو استفاده می شود؟

چه موهایی در سر برای کاشت مو استفاده می شود؟

در پیوند مو با توجه به روش مورد استفاده مو های شخص مورد نظر را از پشت سر یا ناحیه ای از بدن او بر می دارند و با استفاده از لوپ های مخصوص و میکروسکوپ، به صورت تک تک فولیکول های مو جدا می شود. با توجه به اینکه بانک موی استفاده شده از بدن خود شخص است  بدن به موهای کاشته شده واکنشی نشان نمی دهد و به نگهداری و مراقبت خاصی نیز نیاز نخواهد داشت. در صورتی که پزشکان متخصص و باتجربه برداشت مو را انجام دهند، تنها یک خط باریک برجای می ماند و آثار آن مشهود نخواهد بود. توجه داشته باشید موهایی که کاشته می شوند پس از تا ماه می ریزند و موها مجددا رشد می کنند. بدین ترتیب نگران ریزش موها نباشید.  

انواع روش های کاشت مو

انواع روش های کاشت مو

کاشت مو FIT: در روش FIT از پشت سر و بالای گوش ها با استفاده از پانچ از ناحیه بانک مو، عمل برداشت مو انجام می شود. سپس یا استفاده از پانچ یا SLIT موهای برداشته شده به محل طاسی سر پیوند داده می شود. در این روش براساس نیاز شخص بیمار 3 الی 5 فولیکول موجود در بانک مو یکی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش شباهت نسبی به روش FUT دارد، بدین معنی که با وجود شکاف های زیر گرافت پیوند زده می شوند. توجه داشته باشید این روش برای افرادی مناسب است که محدوده کاشت کوچکی داشته باشند و یا پیوند مو در قسمت هایی مانند ابرو، صورت و یا … باشد.

کاشت مو FUT:

کاشت مو FUT:

در روش FUT نواری در پشت سر ایجاد می شود که معمولا قبل از ایجاد آن بی حسی ایجاد شده و برداشت صورت می گیرد. برداشت گرافت حاوی 1500 تا 2500 گرافت شامل 7000 تا 9000 تار مو خواهد بود. در نهایت محل عمل با ظرافت ترمیم می شود. در مرحله بعد گرافت های فولیکول های مو توسط متخصصین زیر میکروسکوپ جدا شده و برای کاشت آماده می شوند. در این روش کل ناحیه موی سر تراشیده نمی شود و تنها محلی مه جهت برداشت و کاشت نیاز است کوتاه می شود. مطابق با طرح تعیین شده فولیکول های موجود بر روی ناحیه مورد نظر به صورت منظم و از پیش تعیین شده کاشته می شود. این روش محبوب ترین و مطمئن ترین روش انجام کاشت مو است که 3 الی 5 ساعت به طول می انجامد. با توجه به نمونه های انجام شده 97 درصد افراد از این روش به نتیجه مطلوب دست یافته اند.

کاشت مو PUNCH:

کاشت مو PUNCH:

 در این روش بانک موی برداشته شده با استفاده از ایجاد سوراخ هایی در پوست پیوند زده می شوند. امروزه این روش به دلیل ایجاد نمای مصنوعی ، معروف به نمای عروسکی ، طرفداران زیادی ندارد.

کاشت مو به روش ترکیبی:

کاشت مو به روش ترکیبی:

تفاوتی که در روش های کاشت مو وجود دارد تنها در نحوه برداشت مو از ناحیه بانک مو است.  از روش ترکیبی برای افرادی که حجم موی کاشته شده بر روی سر آن ها زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد. بدین معنی که اگر ریزش موی شما زیاد باشد و نتوان با یک جلسه درمان کاشت مو آن را درمان کرد از روش ترکیبی در جلسات مختلف استفاده می شود. در روش ترکیبی از ترکیب دو روش FUT  و  FIT برای درمان و ترمیم ریزش موی فرد بیمار استفاده می شود. یکی از مهم ترین مزایای این روش برداشت گرافت مورد نیاز با حجم بالا در یک جلسه است. به طوری که می توان در یک جلسه 5000 گرافت مو ( حدود 12000 تا 14000 تار مو ) در طول یک جلسه برداشت کرد و در ناحیه مورد نظر کاشت مو را انجام داد. با توجه به اینکه در این روش از ترکیب دور سبک استفاده می شود بدین صورت حجم کاشته شده تراکم بیشتری خواهد داشت. در افرادی که امکان کاشت مو به روش FUT برای آن ها میسر نیست یا تمایل به جراحی و برداشت نواری ندارند، نمی توانند کاشت موی ترکیبی انجام دهند.

 

هزینه و عوارض کاشت مو

هزینه و عوارض کاشت مو

هزینه انجام کاشت مو به موارد مختلفی از جمله روش قابل انجام، میزان حجم گرافت مورد استفاده، منطقه و محل انجام شده، متخصصین انجام دهنده و … بستگی دارد اما به طور کلی قیمت تقریبی این روش چیزی حدود 4 الی 5 ملیون است که با توجه به شرایط مختلف متغیر خواهد بود. این روش معایب زیادی ندارد اما در برخی موارد نادر امکان ایجاد موارد زیر وجود دارد.

  • داشتن درد و خونریزی

  • استفاده از بخیه و بجا ماندن خط اسکار

  • طبیعی نبودن و گاه عروسکی بودن خط رویش مو

  • مدت زمان نقاهت طولانی

  • تورم در برخی نواحی صورت

  • نیاز به استفاده از داروهای مسکن و آرام بخش

  • امکان بروز خطای انسانی

  • وجود نکروز در پوست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *